De luchthaven van Zaventem ligt waar ze ligt: in Vlaanderen, op een boogscheut van Brussel. Dat was zo, is zo, en zal altijd zo zijn. Met alle voordelen (werkgelegenheid) en nadelen (geluidsoverlast) die zo’n luchthaven met zich meebrengt.
Een artikel van Stijn Hiers in Vlaams Belang Magazine, maandblad van de Vlaams-nationalistische partij, januari 2017
De plannen die de CEO van de luchthaven recent op tafel legde, zijn echter te gek voor woorden. De ‘Strategische Visie 2040’ die voorziet in een quasi-ongebreidelde uitbreiding zou sommige dorpskernen rond Zaventem niet enkel onleefbaar maken, maar zelfs gewoon van de kaart vegen. Alsof men in dit land met het verdwijnen van Doel zijn lesje nog niet geleerd heeft.
Anderzijds was ook de reactie vanuit overwegend francofoon Brussel totaal van de pot gerukt. Zo was er de Brusselse minister van Economie en Tewerkstelling Didier Gosuin (Défi ofte FDF) die voor de VRT-camera doodleuk mocht komen verklaren dat de luchthaven van Zaventem beter gewoon zou verdwijnen (uiteraard ten voordele van de Waalse luchthavens van Luik en Charleroi, maar dat vertelde de leperd er niet uitdrukkelijk bij) omdat alleen maar Vlaanderen baat zou hebben bij Zaventem.
Aéroport Bruxelles-National
Daarbij wordt de waarheid uiteraard geweld aan gedaan. Zo werken er meer dan 17.000 Brusselaars rechtstreeks of onrechtstreeks voor de luchthaven. Voor een regio met een der hoogste werkloosheidsgraden in Europa is de luchthaven dus een zeer belangrijke werkgever. Enkel de Brusselse minister van Tewerkstelling wil dat blijkbaar niet begrijpen.
Daarnaast is de luchthaven voor Brussel de belangrijkste toegangspoort van en naar de rest van de wereld. Stellen dat de luchthaven voor Brussel onbelangrijk is, getuigt dan ook van een bedenkelijke navelstaarderij. Niet voor niets spreekt de minister, wanneer het over overlast gaat, over de luchthaven in het Vlaamse Zaventem; maar wanneer het gaat over uitstraling en grandeur over l’aéroport de Bruxelles-National.
Eerlijke verdeling
Brussel heeft dan ook zeker zoveel baat bij de ‘nationale’ luchthaven als Vlaanderen. Is het dan niet logisch dat Brussel dan ook een evenredig deel van de lasten zou dragen? De afgelopen jaren heeft de federale regering een systematische en bewuste strategie gevoerd om steeds meer dag- en nachtvluchten te concentreren boven de Vlaamse oost- en noordrand, door bijvoorbeeld de windnormen exclusief te wijzigen voor baan 01/19, door extra tonnagebeperkingen in te voeren en door vluchten boven de noordelijke gemeenten van Brussel te verschuiven richting Ring. Dit is een doelbewuste strategie van de Franstaligen om het draagvlak voor de luchthaven van Zaventem te verkleinen, om de verhuis van alle cargo-activiteiten naar de Waalse luchthavens te vergemakkelijken.
Brussel slacht dus moedwillig haar eigen kip met gouden eieren om Wallonië te kunnen dienen. Dat daarvoor de Brusselse werkgelegenheid en de Brusselse economie moet bloeden, is voor Gosuin en co slechts collateral dammage.